Imperia

Boys dont cry

Kategori: Allmänt

Pratade med en man som jag känner, som även är pappa till två små underbara tjejer. Jag hade varit in i en butik för att handla lite barnkläder och fick då syn på dessa kläder. Jag visade honom bilderna och frågade vad han tyckte om dem och vad han tänkte när han såg dem.

 
 

- Ja, jag tänker på en playboy kanin!

Sedan fortsatte han;

- Vet du ibland kan jag känna att varför blev det tjejer. Eller ja, faktiskt så tänkte jag; Nej, varför blev det tjejer!

- Va? Vad menar du?

- Ja, men inte så. Klart jag inte menar så utan mer om det var killar då skulle jag inte va lika orolig.

- Det är ju ganska intressant med tanke på att det är killar som står för den största våldsstatistiken men det är också de som är de största och flesta offren.

- Ja, det var intressant. Konstigt. Varför är det så?

Ja, varför är det så.

Några dagar senare träffar jag samma pappa.

- Haha! Här har jag något som får dig att gå igång.

Också tar han upp sin telefon och visar ett kort som han tagit på en tröja till ett litet barn.

Och vet ni vad! Jag gick i taket. Inte för att vara så där jobbig, utan för att jag blev förbannad. Jag blev förbannad på den där pappan som ena dagen kände att han tyckte att det var mer oroligt att ha döttrar än söner, han som sa att han skulle vara mer lugn inte lika bekymrad om han fått söner. Det som gör mig frustrerad och arg och ledsen och besviken är när någon inte fattar. Om nu pojkar inte får gråta och tjejer ska vara objekt hur ska vi då få bukt på det hela.

- Men nu är du löjlig! Det är en tröja!

Ja, det är en tröja jag vet! och jag tycker detsamma, löjligt det är bara en tröja. Men det är en tröja med ett budskap. Ett budskap som talar om för pojkar att de inte få gråta, ett budskap som lär pojkar att de inte får visa känslor genom att vara svaga. Jag tog då upp de andra bilderna som jag visat honom för några dagar sedan.

 

Bilden på den lilla genomskinliga kort korta kjolen som hängde på flickavdelningen, typ ålder 6- 11 år. Den kjolen som hängde tillsammans med accessoarer som fick tankarna att flyga iväg till playboy mansion! Den bilden som visade på att flickor görs till objekt. Han stannade upp och funderade en stund.

- Ja, du har rätt. Men ändå är det samma sak verkligen?

Ja, det är samma sak. Trycket på tröjan signalerar att killar inte får visa känslor och kläderna till tjejerna visar på att de ska vara snygga, sexuella och attraktiva redan som små barn och nu tar jag i, nu drar jag det långt men ja, det är det som lär våra söner att de har rätten att se på tjejerna som objekt och det är detta som lär dem att de har rätten att inte förstå när någon inte vill. För de har aldrig fått lära sig att förstå känslor.  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: