Imperia

Lite föräldraansvar

Kategori: Allmänt

Föräldraansvar, vad är föräldraansvar? Jag läste en artikel som delades på facebook om en pappa som hade varit med sin dotter i skolan och som ville se lite mer föräldraansvar. Men det som förvirrar mig är vad menar alla som delar och gillar. Av vem ska det tas mer föräldraansvar? Av de som läser den, delar den och uppmanar andra att läsa? Delar man den för att man känner igen sig och tänker, fan vad bra skrivet, det träffade mig rakt i hjärtat och jag vill dela med mig till andra föräldrar, för att de inte ska känna sig osäkra och rädda för att ta lite mer föräldraansvar för det är vad jag kommer att göra efter att jag läst denna artikel! Eller är det för att de tänker "Mina barn och andras ungar".

Jag personligen tar mitt föräldraansvar, jag försöker att tala om för mina barn vad som är rätt och fel, men jag ger dem också redskap för att våga stå upp för sig själva. Jag tycker inte att det är okej att barn är otrevliga och kaxiga och snäser av varken andra barn eller vuxna. Samtidigt som jag vill att mina barn ska våga säga vad de tycker och tänker och stå upp för sina åsikter, tankar och känslor. Men då måste jag ju i och med det också lita på att mina barn uppför sig i exempelvis skolan och är trevliga mot andra människor allt ifrån barn, vuxna (och med vuxna innefattar ju då lärare, föräldrar osv). Är de inte det vill jag veta det och jag vill också att andra vuxna kan tala om det för mina barn. På ett bra sätt, att deras beteende inte är okej. Men också att de, de andra vuxna, talar om det för mig personligen. Så vi kan prata om det även hemma. Jag uppfostrar mina barn och jag lär dem rätt och fel och jag tycker inte att det är skolans uppgift att uppfostra mina barn, men något ansvar för att vägleda våra barn måste väl skolan ändå ha, tänker jag. Jag kan inte vara med mina barn i skolan varje dag och då tänker jag att de vuxna som möter mina barn dagligen i skolans värld ska ge dem de rätta verktygen för att behandla andra med respekt. Som jag förstått det står det i läroplanen att förskolan ska verka för

*öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar.

* Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation och vilja att hjälpa andra

*sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen och

*förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning.” (LPFö 98, Kap 2.1 Normer och värden)

För grundskolan och gymnasieskolan står det att skolan har som mål att varje elev;

* kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,

* respekterar andra människors egenvärde, tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt,

* medverkar till att hjälpa andra människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och      utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.” (Lgr 11 Kap 2, Normer och      värden, Gy 11 Kap 2.2 Normer och värden)

I läroplanen för förskolan reagerar jag mest över punkt 1 och för grundskolan och gymnasieskolan reagerar jag särskilt över punkt 2, jag tolkar dem som att det faktiskt står i läroplanen att skolan ska verka och ha som mål att barnen/eleverna ska få redskap att möta andra människor med respekt.

På skolverkets hemsida står det att; de grundläggande värden som skolans och förskolans värdegrund omfattar ligger i linje med de värden som vårt demokratiska samhälle vilar på.

  Värdegrunden omfattar

  •    människolivets okränkbarhet
  •    individens frihet och integritet
  •    alla människors lika värde
  •    jämställdhet mellan könen
  •    solidaritet mellan människor

Det är dessa värden som ska förmedlas och gestaltas. All personal ska också främja aktning för människans egenvärde och vår gemensamma miljö. 

Jag tolkar även detta som att de vuxna som möter barnen dagligen faktiskt har ett visst ansvar att ge våra barn redskap för att respektera alla människors värde, och inte tala nedsättande eller kränkande till andra barn eller vuxna.

Men för att återkomma till varför jag började fundera så kring artikeln från början, så är det ju som så att jag kan inte sluta undra så vad alla vill när de delar eller gillar eller både delar och gillar. Varför gör man det? Är det för att igenkänningsfaktorn blir så hög att man vill få bekräftelse på att fler känner så, att nu är det banne mig dags för lite mer föräldraansvar. Men av vem? För vilka är egentligen alla dessa ouppfostrade ungar, är det mina eller dina eller allas? 

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: